‘Een gezonde geest in een gezond lichaam’
Een groot deel van onze tijd brengen we door op school, slechts een kleine minderheid (1 op 7) gaat ’s middags naar huis. De school moet dus een model zijn voor gezonde leefgewoonten en streven naar optimale FITHEID.
Gezonde voeding
Met gezellige proef- en eetmomenten, het leren kennen van nieuwe ingrediënten of zelf demonstreren van kookkunsten willen we de kinderen de kunst van het genieten bijbrengen, maar ook de wijze raad meegeven dat het beter is maat te houden.
Een laagdrempelige kennismaking met verschillende sporttakken
Leren kennen van het eigen lichaam, beperkingen en mogelijkheden
Zin in beweging, zin in het verleggen van grenzen
Ontdekken van talent
Wij willen de kinderen motiveren om heel bewust om te gaan met ons belangrijkste instrument: ONS LICHAAM. Dit komt op zeer regelmatige wijze aan bod.
We zijn er stellig van overtuigd dat bewegen zorgt voor meer zelfvertrouwen, betere sociale vaardigheden en ontspannen leven en slapen.
Kinderen bewegen spontaan, maar moeten het ook leren. Het aangaan van kleine en grote uitdagingen en teamspel maken hen tot sterkere personen met een positief zelfbeeld.
Kinderen die zich goed in hun vel voelen, presteren ongetwijfeld beter en komen tot optimale ontwikkeling.
Bovendien is bewegend leren of motorisch leren een basisvaardigheid van elk kind, het 6de zintuig (kinetisch leren).
We hopen daarbij om kinderen warm te maken voor de beweeg- en sportmicrobe, hopelijk levenslang!
‘Zorg goed voor je lichaam, het is de enige plek waarin je echt LEEFT!’
Tot slot geven we ook zelf graag het goede voorbeeld. Met ‘Sport op vrijdag’ smijten ook juffen en meesters zich op hun favoriete sporten en motiveren we elkaar tot BEWEGEN.
Lichamelijke Opvoeding
De kinderen krijgen elke week 2 tot 3 uren lichamelijke opvoeding in een mooie en goed uitgeruste sportzaal, met zachte sportvloer. Daarnaast volgen de leerlingen in bepaalde weken een extra uur zwemmen.
Voor de kleuters is dit bewegingsopvoeding, op een speelse manier.
Een uitgebreid en gevarieerd sportaanbod laat hen plezier beleven en maakt hen bewust van hun sportieve mogelijkheden. We hopen zo de basis te leggen van een levenslange sportieve levensstijl.
Zwemmen als een vis in het water
De school wil dat alle kinderen kunnen zwemmen en zich als een vis in het water voelen. Alle klassen van het lager gaan regelmatig zwemmen.
Vanaf het eerste tot en met derde leerjaar gaan we tweewekelijks zwemmen. Er wordt geoefend in drie niveaugroepen tot iedereen voldoende goed kan zwemmen.
Ook de oudere leerlingen gaan regelmatig zwemmen zodat hun zwemvaardigheden verder ingeoefend en uitgebreid worden.
Iedereen kan deelnemen aan de zwembrevetten op het einde van het schooljaar.
Sportdag voor kleuter en lager
De kleuters nemen deel aan een sportieve themadag of -week op de speelplaats of op het speelplein. Ook op uitstap mogen ze zich uitleven (SK Roeselare, atletiekpiste, openluchtzwembad, (indoor)speelplein…) want bewegen, vinden we heel belangrijk.
Het lager neemt deel aan de avontuurlijke sportdag van de gemeente Hooglede.
De MOEV-activiteiten, vormen een sportieve uitdaging:
De lessenreeks van het Rode Kruis gaat in alle klassen van de lagere school door. Kinderen moeten weerbaar zijn, ook in nood. Ze maken kennis met onze hulpdiensten en leren hoe die correct te verwittigen.
In de derde graad volgt er concrete actie en (praktijk-)lessen EHBO & reanimatie: in nood telt elke minuut, de kinderen leren reanimeren en het AED-toestel gebruiken, een expert komt langs en iedereen komt aan de beurt.
Aan de school hangt een AED-toestel (turnzaal – Hogestraat).
Naar aanleiding van concrete situaties leren we kinderen met gezondheidsproblematieken om te gaan: bv. epilepsie, diabetes, astma …
+ warmte-alarm
+ bescherm je tegen de zon
+ strapdag
+